Kjøkkenet oser personlighet i 2019
Kjøkkenets nyheter viser at vi er klare for mer dekor og farger. Smarte løsninger og kjøkkenutstyr som oser personlighet er på vei til butikkene. Godt ledsaget av kjendiser som setter et personlig stempel på håndverket sitt.
Tekst: Guri Haram Foto: Kulinarisk.no/produsentene
De siste visningene og lanseringene viser samme tendens: Vi vil ha praktiske produkter, som gjerne kan brukes til flere formål. Den estetiske siden er også viktig for kjøkkenets redskaper. Og det er langt ifra feil å vise personlighet, enten sin egen eller ved god hjelp av kjendisdesignere.
Fargefest
Kjenner du til produktene til Eva Solo, har du ikke gått glipp av serien med deres bestselgende vannkaraffel, bærbare kaffekopper og vannflasker i ulike farger. Nå har denne serien fått to nye farger «berry red» og friske «eucalyptus green».
Annet spennende nytt leverandøren har å by på er en «ha-med» kopp med tefilter, som skal holde varmen i opptil seks timer. De kommer også med magnetisk bordskåner, og et oppbevaringsbrett i tre for en stående iPad eller grytelokk under matlagingen. Utendørs byr de nå på et ildsted med avtakbar grillrist.
Hos Le Creuset står farger i fokus. Nå er en inspirasjon «streetfood» der alt mer eller mindre er lov. Tallerkener i ulike gladfarger sammensettes til en fargerik fest. Men man kan også velge en kombinasjon av borddekking i en dus og nedtonet fargepallett.
Border
Beveger vi oss over til Magnor, har de flere nyheter som byr på farger, men her mer i form av farger på dekor. Jordbærserviset til Finn Schjøll heter «Finns Hage Strawberry», og har som navnet tilsier design med sommerlige jordbær.
– Jeg liker at det er litt farge på det, så man blir glad: det er en asjett og en bolle, hvor enkelt skal ting ellers bli, sier Schjøll engasjert.
Designeren ser en trend mot mer dekorasjon på porselenet.
– Det er mer farger, mønster og ikke minst pyntefigurer. Det ser vi på gjenstander som blir solgt også; Camilla Prytz har solgt elge-figurer i bøtter og spann, forteller han om de enkle, hvite porselensdyrene hennes.
Finn Schjøll har også sammen med Anna Handell designet «Kaprifol» et blomstrende servise til salg gjennom Firkløveren, ett av Nordens største foretak for fin porselen.
Her slynger kaprifolen seg sammen med en flyvende fugl.
– Det er først nå folk har fått bunkret opp med hvitt i skapet. Det ser ut som at hele verden er dumpet i en bolle, der alt er hvitt, sier han og mener metningspunktet er nådd.
Han fortsetter:
– Farger og mønster har fulgt oss i tusenvis av år. Jeg er vokst opp med det, og liker det. Skal man ikke kunne spise på en plate fordi det har mønster? Selvfølgelig skal man det. Man får god appetitt av å sitte ved et pent dekket bord. Og det er koselig at man ser hva mønsteret skal forestille, sier Blomster-Finn.
Personlighet er «in»
Flere sterke personligheter har fått pryde glass og porselen denne sesongen.
Da Simen Staalnacke, gründer av Moods of Norway, tok steget over til å designe serviset «Tokyo» for Magnor, var det også ved hjelp av sterk bruk av border.
Deres siste storsatsing, Jan Thomas med «The Bucket» og «Love» er mer forsiktig i utformingen av førstnevnte, men smeller til med 24 karats gull på både kopper og asjetter i serien «Love».
Kjendisstylisten bruker sin personlige historie til å utforme tulipanvasen «The Bucket» som også kan brukes som champagnekjøler. Den er inspirert av hans mor. Jan Thomas har blitt en så sterk merkevare at han offisielt har fjernet etternavnet sitt.
Også Villeroy & Boch har fargerikt porselen blant nyhetene. De opplever at etterspørselen etter dekor øker, at nordmenn får en mer maksimalistisk stil.
En link til fortiden er også en trend vi fortsatt ser innen interiør.
Det grønne serviset «Malindi» har tegninger av store kaffeplanter med røde bær, og skal ifølge leverandøren være inspirert av Vasco da Gamas reise til Afrika.
Den portugisiske oppdageren møtte i 1498 myndighetene i Malindi, situert i dagens Kenya, for å undertegne en handelsavtale og leie en guide til India-reisen sin.
Innen bestikk ser vi også farger. De siste årene har det kommet «coating» i flere farger. For ett år siden begynte det å komme i gull, rose og champagne.
Hardanger Bestikk har dessuten benyttet en influenser, Eirin Kristiansen, i å utforme det som har blitt en bestselger i 2018 – med egen yoghurtskje. Kundene kjøper ofte to ulike farger av bestikket som de mikser og matcher for å få enda mer personlighet. Selv om de har ulike farger tåler bestikkene godt oppvaskmaskin, ifølge leverandøren.
Nå har bestselger-bestikket fått matchende kakespade.